Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Cijfertjes vertellen niet het hele verhaal

Met heel veel pijn en moeite heb ik cijfers naar voren gehaald uit de zorgalarmering die we gebruiken bij een klant. De oplettende lezer had al door dat de (ouderen)zorg en cijfers voor mij een hele mooie combinatie zijn en dat ik erin geloof dat cijfers ons mooie inzichten kunnen geven.

Binnen HSM vinden wij dat het gebruiken van data en het transformeren van data tot informatie op een goede manier moet gebeuren. Je kunt niet zomaar een dashboard neerleggen en dan denken dat er met data wordt gewerkt. Daarom hebben wij het 6-pilaren model gemaakt en dat helpt. De KwadrantGroep heeft daarin laten zien dat een goede voorbereiding ervoor zorgt dat je in no-time met reuzenstappen naar voren kunt. En toch dekt dat niet de hele lading. Informatie moet uitgelegd worden en voorzien worden van verhalen, een kader zo je wilt.
En dat is ook zo met de informatie uit de zorgalarmering. Met dit dashboard onder mijn arm ga ik regelmatig langs bij de zorg waarin ik tegenwoordig zeg dat ik dan wel de cijfers heb, maar dat hun verhalen nodig zijn om er chocola van te maken. En daar geloof ik echt in. Cijfers zijn verschrikkelijk blauw en contextloos terwijl de Catootjes deze context wel kunnen geven. En, als je elkaar dan vindt, heb je hele mooie gesprekken.

Een dashboard zorgalarmering kan ons op kamerniveau laten zien wat er gebeurt, hoeveel oproepen er zijn, op welk moment van de dag, door welk apparaat, zelfs hoe lang de oproep heeft geduurd en ga zo maar door. Gesprekken met de mensen die zorg geven komen dan ook vrijwel altijd terecht ín de kamers. En zo kom je er dan ook achter dat Tinus, die altijd om half vijf klaarwakker is, boer is geweest en gewend is om om 5 uur te moeten melken. Maar het protocol schrijft voor dat de beste man tot 8 uur op bed moet worden gehouden. Catootje heeft er dan ook houden en keren aan om dit protocol te volgen. En zo is er niet eentje in dit huis, Catootje heeft er een stuk of 6 in ditzelfde stramien. Maar daarnaast heeft Catootje ook nog de andere bewoners: degenen die moeite hebben om in slaap te vallen en in het begin van de nacht nog rondspoken over de afdeling. Of zelfs bewoners die de hele nacht in touw zijn. Niet in slaap te krijgen en overdag suf zijn en dan slapen. Dat zien we in de data terug, maar gaat pas leven als we de verhalen erbij hebben.

Daarom blijf ik, met ‘mijn’ dashboard onder de arm langsgaan. Hopende dat Catootje dit omarmt en gebruikt en bezint op de inzet van techniek.

Nog even terug naar de cases die ik eerder besprak. Wat zou jij doen met Tinus die moet melken om 5:00 uur? Of de Jannies en andere bewoners die nog wat over de gangen scharrelen of in hun kamers omdat zij altijd wat later in slaap vallen? Of de bewoners die niet kunnen slapen omdat… nou vul het maar in.
Om nog even op haar terug te komen: toen ik met mijn Catootje in overleg was, vertrouwde ze me toe “Ik zou zo graag willen dat ik vijf minuten tijd zou hebben om de hand vast te houden van die ene dame die bang is om te gaan slapen. Zij slaapt niet omdat ze bang is en gewoon een beetje steun nodig heeft, maar op het moment dat ik bij haar zit heb ik alweer drie nieuwe zorgoproepen binnen.”

Cijfers vertellen dan niet het hele verhaal. Hebben we daar dan een oplossing voor? Nee. Maar wel veel begrip en ook bewondering voor Catootje. Zij begrijpt en probeert het tenminste, en dat is meer dan je ooit van techniek kunt verwachten.