Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Data en Informatie

Data en informatie

Ik geloof dat informatie de zorg kan helpen om te laten zien wat goed gaat, wat minder gaat en zelfs, na een grondige analyse en testcases, zou kunnen aangeven wat er anders kan. Niet als verheven of absolute waarheid, maar meer als middel om te ondersteunen. Ik geloof ook dat dit voor alle niveaus kan binnen een organisatie geldt en daarmee komen we op een lastig vlak… Geloven.

Het woord ‘geloof’ is in bovenstaande drie zinnen al twee keer voorgekomen. Geloof ik dat allemaal zomaar omdat ik het ergens heb gehoord of gezien of gelezen? Nee joh, zo goedgelovig ben ik nou ook weer niet. Daarvoor zoek ik bewijs en dat bewijs is in dit geval data. 

Uit allerlei vergaarde data en vanuit allerlei afdelingen rolt informatie en met verzamelde en gemixte informatie kun je de hort op. Door de informatie op een juiste manier aan te bieden, zorgt dat er ook voor dat geïnformeerde mensen eerder ‘blauw’ – analytisch gaan werken. Dat betekent dat zijn dan ook moeten geloven: durven vertrouwen op iets wat uit een soort van ‘grote toverdoos’ komt.
 Alle BI’ers weten dan dat we het niet hebben over een toverdoos, maar juist over een complex technisch mechaniek dat allerlei data ophaalt vanuit de hele organisatie en vertaalt naar informatie.

En dat, juist dat, levert een kloof op tussen de BI’ers en de ‘werkvloer’. Vraag is: ‘Hoe krijg je iedereen aan boord van dit informatie-avontuur?’ Of misschien nog wel daaraan voorafgaand ‘Is het nodig om iedereen aan boord te krijgen?’ Die vraag is immers minstens zo belangrijk.
Persoonlijk weet ik zeker dat geen enkele zorgorganisatie zonder informatie gestuurd wordt. Heel veel informatie wordt natuurlijk al volop gebruikt. Noem mij maar eens een organisatie die werkt zonder financieel inzicht, of inzicht in verzuim, formatie, productiviteit of kwaliteitskengetallen. En er wordt ook steeds meer informatie en inzicht gevraagd. Is het niet vanuit de overheid, dan wel vanuit de eigen organisatie.
Heb je meer redenen nodig om de informatiehuishouding op orde te brengen? En dan niet alleen voor vandaag op orde, maar juist met een schuin oog naar de toekomst? Dat antwoord is vast 'JA!'.   

Maar weet je wat het volgende probleem dan is? Er is zo verschrikkelijk veel…
Dan hebben we het bijvoorbeeld over:

  • Data
  • Dé Vragen die beantwoord moeten worden
  • Dingen die belangrijk(er) zijn
  • Werkwijzen die allang ingesleten zijn
  • Cultuur die gericht is op zorgen
  • Onduidelijkheid hoe je kunt werken met data
En terwijl ik dit zo opschrijf, realiseer ik mij dat werken met informatie en dat een integraal deel van je dagelijkse praktijk maken ook betekent dat alle gewoontes die je had veranderen, in meer of mindere mate. Misschien is dat wel de crux. Want uit ervaring durf ik te stellen dat het veranderen van dagelijkse gewoontes het moeilijkste is wat er is. Dat maakt mij dan weer nieuwsgierig.
Reden temeer om eens te verkennen wat werken met informatie naar mijn idee inhoudt op een aantal verschillende geledingen. Daarvoor maken we de komende paar blogs ruimte: om inzicht te geven in de inhoud van jeukwoorden als ‘meerwaarde’ en zo. Ga je mee op datareis?